Hoofdstuk 2
2
Signaleren, adviseren & agenderen
omvang
Het is van essentieel belang dat er hoge prioriteit wordt gegeven aan de aanpak van mensenhandel. Dit betekent dat er volop politieke aandacht voor deze schrijnende vorm van criminaliteit moet zijn en dat de opsporing volledig moet (kunnen) inzetten op de aanpak van mensenhandel. Een betere en vroegtijdige herkenning van de signalen is hierbij van belang, want daardoor worden meer gerichte en juiste acties mogelijk. CoMensha werkt nauw samen met onder meer opsporingsdiensten, gemeenten, jeugdzorginstellingen, zorgverleners, de advocatuur en ngo’s. Zo staat CoMensha midden in het werkveld en kan daardoor kennis en informatie bijeen brengen en delen om samen met de ketenpartners meer greep op mensenhandel te verkrijgen.
'In onze praktijk gaan jongeren, criminaliteit en criminele uitbuiting helaas vaak hand in hand. Jongeren zijn dader of slachtoffer maar vaak ook beide tegelijk, bewust en of onbewust; dat is de realiteit ’op straat’. In een systeem waarbinnen er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen dader en slachtoffer zien wij zo regelmatig jongeren buiten de boot vallen. Signalen worden niet altijd herkend en we zijn zoekend naar oplossingen. Vanuit STRDR. zijn we daarom heel erg dankbaar dat CoMensha deze problematiek op de agenda zet en dat we een bijdrage mogen leveren aan de bewustwording en deskundigheidsbevordering'.
Martine Kroezen, oprichter van strdr.nu
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
CoMensha is blij met aandacht voor aanpak mensenhandel in coalitieakkoord
De aanpak van mensenhandel begint met de prioriteit die op landelijk en regionaal niveau aan deze problematiek wordt gegeven. CoMensha maakt zich sterk om het thema mensenhandel hoog op de politieke agenda te zetten. Wij zijn dan ook verheugd dat in het coalitieakkoord de aanpak van mensenhandel is aangemerkt als prioriteit. Maar daarmee zijn we er nog niet. Het is van groot belang dat er daadkrachtig kan worden opgetreden in de uitvoering. Voldoende menskracht en dus ook financiële middelen om mensenhandel aan te pakken zijn meer dan nodig.
CoMensha is ook blij met de voortzetting van het programma Samen tegen Mensenhandel en ook met de extra gelden die voor dit programma vanaf 2023 zijn vrijgemaakt tijdens de kabinetsperiode (2 miljoen euro per jaar). Om het probleem echt goed aan te pakken, moet er structureel meer geld vrijgemaakt worden. Mensenhandel is een groeiend probleem in onze samenleving en staat wereldwijd in de top drie van de meest voorkomende en winstgevende vormen van criminaliteit. Er wordt maar een fractie van het aantal slachtoffers gesignaleerd. Dit heeft onder meer te maken met de beperkte capaciteit bij de opsporing, met de te geringe mogelijkheid om gegevens uit te wisselen vanwege een te strikte interpretatie van de AVG en met het feit dat er helaas toch nog te weinig effectief wordt samengewerkt in de ketenaanpak mensenhandel. CoMensha zal zich blijven inzetten voor een verbeterde samenwerking in de keten, een verbeterde signalering én het oplossen van onder andere onderstaande knelpunten.
“Mensenhandel maakt levens kapot. Het is noodzakelijk dat meer mensen weten dat mensenhandel, zoals arbeidsuitbuiting en seksuele uitbuiting, ook hier voorkomt. We hebben nog onvoldoende zicht op aard en omvang van dit probleem. Alle betrokken partijen moeten nadrukkelijk samenwerken om dit zicht te verbeteren en te zorgen dat daders vervolgd worden en slachtoffers hulp krijgen. Als gemeente willen wij hier graag de regie op voeren. De prettige samenwerking met en goede ondersteuning van CoMensha is voor ons essentieel om deze regierol te vervullen en gezamenlijk de strijd tegen mensenhandel te winnen.”
Koen Schuiling, burgemeester van Groningen
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Knelpunten in het dagelijkse werk van CoMensha
Onjuiste interpretatie AVG
CoMensha merkt al enige jaren dat er sprake is van verminderd zicht op de aard en omvang van mensenhandel. Dat komt onder meer door gebrek aan informatiedeling en een onjuiste interpretatie van de AVG. We hebben hierover, samen met vooraanstaande privacy-juristen, een notitie opgesteld met oplossingsrichtingen. Het uitgangspunt van de AVG is de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van hun gegevens én het vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de EU. Het verwerken van persoonsgegevens moet ten dienste van de mens staan. Bij de implementatie van de Europese Mensenhandelrichtlijn in Nederland heeft CoMensha een centrale coördinerende rol bij de registratie, opvang en informatievoorziening gekregen. Daarmee vervult CoMensha - voortvloeiend uit de richtlijn en de daarbij behorende nationale implementatiewet - primair een wettelijke taak. Subsidiair een taak van algemeen belang. Deze taak rechtvaardigt én legitimeert het verwerken van persoonsgegevens. In de praktijk hanteren veel zorginstellingen en professionals ‘toestemming’ van het slachtoffer als verwerkingsgrond om gegevens te delen met CoMensha. Dit is onjuist en onnodig, zelfs strijdig met de AVG, en wel vanwege het feit dat de AVG - in tegenstelling tot zijn voorganger (de Wet bescherming persoonsgegevens) - veel eisen verbindt aan de toestemming. Om interpretatiegeschillen te voorkomen over de uitleg of het onmogelijk of onredelijk is om toestemming aan het slachtoffer te vragen voor registratie bij CoMensha, kan de werkwijze van de Nederlandse Kankerregistratie (NKR) gevolgd worden, waarbij aan de patiënt géén toestemming wordt gevraagd ten behoeve van de registratie. Deze praktijk om de aard en omvang van kanker in beeld te krijgen, zou heel goed kunnen dienen als voorbeeld voor centrale registratie van mensenhandel. De notitie is besproken met het ministerie van JenV. Vooralsnog loopt de discussie hierover nog.
Om een eenduidig kader te bieden op het gebied van gegevensdeling aan organisaties die werkzaam zijn in het veld van de aanpak van mensenhandel, heeft het ministerie van JenV de Handreiking aanpak van mensenhandel en het gebruik van persoonsgegevens eind 2020 uitgebracht en aangeboden aan de Tweede Kamer. In het veld wordt deze handreiking echter niet als handzaam ervaren. Met name voor zorgcoördinatoren biedt de handreiking onvoldoende mogelijkheden tot gegevensdeling. CoMensha nam het initiatief om samen met enkele zorgcoördinatoren, aan de hand van casuïstiek uit de dagelijkse praktijk, een notitie te schrijven over de rechtmatigheid van de verwerking van gegevensdeling en -verzameling door zorgcoördinatoren. De kernboodschap van de notitie is dat zorgcoördinatoren in staat moeten worden gesteld hun functie optimaal uit te voeren en rechtmatig gegevens moeten kunnen delen om slachtoffers goed te kunnen ondersteunen en begeleiden. Deze notitie is in oktober aangeboden aan het ministerie van JenV. Ook hierover Is CoMensha nog in gesprek met het ministerie.
Ontoereikende hulpverlening en herhaald slachtofferschap
CoMensha maakt zich zorgen over passende hulpverlening voor slachtoffers van mensenhandel, met name als er geestelijke gezondheidszorg (GGZ) nodig is. Slechts een klein percentage slachtoffers is überhaupt in beeld en Nederland slaagt er vervolgens onvoldoende in de slachtoffers van mensenhandel die wel in beeld zijn effectief te helpen. Dat wordt ook geconcludeerd door de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen in de Slachtoffermonitor mensenhandel 2016-2020, die in het najaar van 2021 gepubliceerd is. Uit onderzoek van de Nationaal Rapporteur blijkt dat 45% van de slachtoffers van mensenhandel binnen vijf jaar opnieuw slachtoffer van een misdrijf is. Na zeven jaar is dat zelfs 50%. Bij herhaald slachtofferschap gaat het vaak om ernstige delicten. Hierbij kan het opnieuw gaan om uitbuiting. Ook kan het gaan om mishandeling, bedreiging en seksueel geweld. Minderjarigen lijken daarbij extra kwetsbaar. Ze komen in verhouding vaak in de gesloten jeugdzorg terecht zonder voldoende hulp voor de verwerking van opgelopen trauma’s. Ook zijn ze door werving en uitbuiting via internet en social media moeilijker op te sporen, te volgen en te benaderen.
'Een groot probleem is dat we mensenhandel onvoldoende in beeld hebben omdat dit zich voor een groot deel verborgen afspeelt. Slechts één op de zes slachtoffers is in beeld bij organisaties en politie. Veel gemeenten hebben ook onvoldoende weet van eventuele mensenhandel binnen hun gemeente. Hele slechte ontwikkelingen die criminelen natuurlijk goed uitkomen. Daarom pleit ik voor een regionale aanpak waarmee we een waterbedeffect kunnen proberen te voorkomen. Mensenhandelaren zijn mobiel, slachtoffers worden snel en veelvuldig verplaatst tussen de gemeenten om onder de radar te blijven. Soms blijven ze maar enkele dagen of een week op dezelfde plek. Alleen een gezamenlijke aanpak heeft effect. Regionaal in ieder geval, maar bij voorkeur landelijk.'
Peter Oskam, burgemeester van Capelle aan den IJssel
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Gebrek aan passende door- en uitstroommogelijkheden
Slachtoffers verblijven door een gebrek aan passende door- en uitstroommogelijkheden vaak langer in de opvang dan nodig. Hierdoor raakt de opvang ‘verstopt’ en is er te weinig ruimte voor nieuwe slachtoffers die opvang hard nodig hebben. Nederlandse slachtoffers kunnen lang niet altijd terugkeren naar de gemeente van herkomst, onder meer vanwege veiligheidsrisico’s of omdat men in die omgeving te veel wordt geconfronteerd met het verleden. Dit is in verband met trauma of het risico op terugval onwenselijk. Het tekort aan woningen speelt hierbij ook een rol. Bij gebrek aan stabiele huisvesting bestaat het risico dat iemand weer in een uitbuitingssituatie terechtkomt. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn. Voor perspectief op een duurzame en veilige toekomst is het creëren van een stabiele woonsituatie van groot belang.
Lange wachttijden GGZ
Slachtoffers van mensenhandel die psychische hulp nodig hebben ondervinden veel last van de wachttijden bij de GGZ. Om herhaald slachtofferschap te voorkomen is het belangrijk dat hulp op tijd wordt aangeboden én aansluit bij de behoeften van slachtoffers. Door niet tijdig de juiste hulp te krijgen kan het risico op revictimisatie toenemen.
Onvoldoende toegang tot opvang door regiobinding
In het recente verleden werd CoMensha bij de zoektocht naar opvang voor slachtoffers met enige regelmaat geconfronteerd met opvanginstellingen die regiobinding hanteren. Dat wil zeggen dat slechts slachtoffers worden opgenomen die de afgelopen jaren in de desbetreffende gemeente hebben gewoond, al hulpverlening hebben gekregen of als er familie of vrienden in die gemeente wonen. Hierdoor konden cliënten niet altijd geplaatst worden, terwijl regiobinding geen contra-indicatie zou mogen zijn. In 2021 kregen we opnieuw opvangverzoeken waarbij we met regiobinding te maken hadden. Samen met Valente zal CoMensha blijvend aandacht vragen voor dit knelpunt en het zo nodig agenderen op het directeurenoverleg van de opvanginstellingen. Tevens zal dit indien nodig blijvend onder de aandacht worden gebracht van de ministeries van JenV en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Onvoldoende toegang tot voorzieningen voor derdelanders
CoMensha ziet al enige tijd dat de positie van slachtoffers van mensenhandel uit ‘derdelanden’ onder druk staat. De toegang tot voorzieningen voor deze doelgroep is lang niet altijd vanzelfsprekend; ze krijgen niet de hulpverlening en opvang waar ze op grond van wet- en regelgeving recht op hebben. CoMensha heeft dit knelpunt meermaals onder de aandacht gebracht bij de ministeries van JenV en VWS. Ook vanuit het Strategisch Overleg Mensenhandel (SOM) is hier aandacht voor gevraagd. Om de argumentatie voor verbetering kracht bij te zetten, hebben we ook extra Europese samenwerking gezocht bij het Europees Migratienetwerk (EMN) en de International Labour Organization (ILO).
Arbeidsmigranten als tweederangsburgers
Een van de problemen die we hoog op de agenda hebben gezet is de uitbuiting van arbeidsmigranten. Door de coronapandemie werd de zwakkere positie van arbeidsmigranten pijnlijk zichtbaar, bijvoorbeeld de vaak slechte woon- en werkomstandigheden. CoMensha heeft een initiërende rol vervuld bij het agenderen van deze problematiek. Het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer bracht de situatie verder in beeld en deed aanbevelingen die door de politiek zijn overgenomen. De vakbonden FNV, CNV en VCP, FairWork en CoMensha hebben daarnaast een brief gestuurd aan de informateur om aandacht te vragen voor de positie van arbeidsmigranten.
'Een goed resultaat van onze samenwerking met CoMensha is dat we sinds april dit jaar arbeidsmigranten die ernstig worden benadeeld snel tijdelijke opvang kunnen geven. Hiervoor kon dat alleen als het vermoeden bestond van arbeidsuitbuiting. De arbeidsmigrant krijgt dan even rust en daarna kan met hem het gesprek aangegaan worden'.
Nicolette Kieft, Programmamanager Arbeidsuitbuiting, Nederlandse Arbeidsinspectie
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Aanpak arbeidsuitbuiting schiet tekort
De uitbuiting van arbeidsmigranten is niet het enige probleem, ook de aanpak van deze vorm van mensenhandel schiet tekort. CoMensha signaleert al jaren dat het aantal vermoedelijke slachtoffers van arbeidsuitbuiting in Nederland toeneemt. Een groot deel van hen wordt niet als slachtoffer gesignaleerd. De bewijslast is complex en tijdrovend en er worden weinig zaken voor de rechter gebracht. Het aantal door Inspectie SZW (ISZW) bij CoMensha gemelde slachtoffers in 2021 was 40. Het aantal in 2021 afgeronde strafrechtelijke onderzoeken op arbeidsuitbuiting was 6. In 2021 werd onze zorg onderschreven door de Algemene Rekenkamer, die een ongekend kritisch rapport presenteerde, met de alleszeggende titel Daders vrijuit, slachtoffers niet geholpen. Daarin concludeert de Algemene Rekenkamer inderdaad dat daders veelal vrijuit gaan en dat slachtoffers niet geholpen worden, ondanks de extra financiële middelen (vanaf 2018 oplopend tot structureel 50 miljoen per jaar in 2022). Ondanks de goede wil van de inspecteurs onderschrijft CoMensha de conclusies. Graag zetten wij ons samen met de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) in om verbetering te realiseren in de aanpak van arbeidsuitbuiting.
Misbruik Regeling Aziatische Horeca
Naar aanleiding van signalen van mensensmokkel en -handel en ernstige uitbuiting in de Aziatische Horeca schortte het kabinet halverwege 2021 een speciale migratieregeling voor Aziatische koks op. Per 1 januari 2022 is de Regeling Aziatische Horeca komen te vervallen. CoMensha heeft langere tijd gepleit voor beëindiging van deze regeling vanwege het misbruik en is dan ook blij met het stopzetten ervan.
Onvoldoende toegang tot voorzieningen voor kennismigranten
Voor kennismigranten geldt dat zij geen beroep kunnen doen op de voorzieningen voor slachtoffers van mensenhandel (Verblijfsregeling mensenhandel) zolang hun werkvergunning niet is ingetrokken en zij een rechtmatig verblijf hebben. CoMensha, de NLA, het Amsterdams Coördinatiepunt Menshandel (ACM) en FairWork zetten zich in voor een betere positie van deze migranten, gelijkwaardig aan die van EU-onderdanen die slachtoffer van mensenhandel worden. Dit knelpunt is uitvoerig besproken met de ministeries van JenV en VWS, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Vooralsnog is er geen oplossing.
'Survivors are the most significant stakeholders in the fight against human trafficking. Engaging survivors is critical if we are to achieve a sustainable response to ending human trafficking. Survivors' voices are vital in establishing effective anti-trafficking strategies that address prosecution, protection, and prevention. Failure to adequately utilize survivor expertise results in missing systemic issues that contribute to the trafficking of victims and results in designing interventions that fail to reflect the reality of victims’ lived experiences'.
Malaika Oringo, CEO/Founder Footprint to Freedom survivor-led organization
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Achterblijvende aanpak van mensenhandel in Caribisch deel van het Koninkrijk
Een ander door ons geconstateerd knelpunt dat al jarenlang speelt is het in kaart brengen van de aard en omvang en de aanpak van mensenhandel in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Deze blijven achter. Ook is er meer inzet nodig op de gebieden preventie, slachtofferhulp en opvang. CoMensha maakt zich er sterk voor dat de aanpak ook in dit deel van het Koninkrijk verbetert. We hebben als twinningpartner een formele positie in het Memorandum of Understanding (MoU), een samenwerkingsverband tussen de ministers van Justitie van Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de minister van JenV van Nederland.
In juli 2021 is het Trafficking in Persons-rapport (TIP-rapport) 2021 uitgebracht door de US State Department. In dit TIP-rapport worden landen geclassificeerd op basis van hun inzet in de strijd tegen mensenhandel, gebaseerd op de Amerikaanse Victims of Trafficking and Violence Protection Act of 2000 (TVPA). Nederland (inclusief Bonaire, Sint Eustatius en Saba, de BES-eilanden) behoudt wederomdestatus van Tier 1.Tier 1 is de hoogste klasse en wordt toegekend als landen volledig voldoen aan de minimumeisen van de TVPA. Tier 3 is de laagste klasse. De overige landen in het Caribisch deel van het Koninkrijk - Curaçao, Sint Maarten en Aruba - kregen in het TIP-rapport de status van Tier 2 Watch list: ze voldoen niet volledig aan de minimumeisen in de strijd tegen mensenhandel.
CoMensha krijgt vanuit het Caribisch deel van het Koninkrijk regelmatig vragen voor ondersteuning bij de aanpak van mensenhandel. We zouden onze dienstverlening graag willen uitbreiden, mits er voldoende financiën beschikbaar zijn.
'De manier waarop Nederland aankijkt tegen mensenhandel t.b.v. arbeidsuitbuiting, vraagt om een fundamentele discussie over de toelaatbaarheid van praktijken waarin arbeiders, met name arbeidsmigranten, in erbarmelijke omstandigheden werken tegen een minimale vergoeding. Zelfs als deze praktijken arbeidsrechtelijk zijn toegestaan zouden we ze niet moeten willen, als die gepaard gaan met een schending van menselijke en fundamentele waarden'.
Conny Rijken, hoogleraar Mensenhandel en Globalisering, Tilburg Law School, Department Criminal Law
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Rapportages en onderzoek
CoMensha levert belangrijke bijdragen aan rapportages als de jaarlijkse monitor van de Nationaal Rapporteur, het Trafficking in Persons-rapport (TIP-rapport) en de landenrapportage van de Group of Experts on Action against Trafficking in Human Beings (GRETA) van de Raad van Europa. Ook beantwoordt CoMensha veel en diverse vragen van onder meer het Europese Parlement en leveren we input voor het beantwoorden van Kamervragen, het opstellen van beleidsstukken en opzetten van werkgroepen.
CoMensha maakt deel uit van het COMCRIM-project, geleid door de UvA. In dit project wordt onderzoek gedaan naar de optimale wijze om misdaden die de rechtstaat ondermijnen - zoals mensenhandel, witwassen en corruptie - op een slimme en allesomvattende manier te bestrijden, in een financieel publiek-privaat partnerschap en met behulp van kunstmatige intelligentie. CoMensha sponsort tevens de leerstoel Human Trafficking and Globalization van de International Victimology Institute (Tilburg Law School). Deze leerstoel wordt bekleed door prof. Conny Rijken, met wie CoMensha ook veel samenwerkt.
quote quote
Brief SOM aan informateur
Onjuiste interpretatie AVG op gebied van gegevensdeling
Slachtoffermonitor Nationaal rapporteur 2016-2020 en reactie CoMensha
Bijdrage aan ILO-onderzoek inzake positie slachtoffers arbeidsuitbuiting
Bijdrage EMN-onderzoek naar positie van derdelanders
Aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten
Aanpak Arbeidsuitbuiting schiet tekort
Beëindiging Meldpunt Uitbuiting Minderjarigen
Achterblijvende aanpak van mensenhandel in Caribisch deel van het Koninkrijk
Monitoring en Evaluatie-bijeenkomst OMM
In mei 2020 vond de eerste Monitoring en Evaluatie-bijeenkomst OMM plaats, georganiseerd door de VNG en VWS. CoMensha stelde een evaluatierapportage op, inclusief cijfermateriaal over de bezetting, aard en omvang en in-, door- en uitstroom. Ook vroegen we naar knelpunten en scholingsbehoefte. Knelpunten waren onder meer snelle toegang tot geestelijke gezondheidszorg wegens wachtlijsten en het werven van gekwalificeerd personeel. Eind 2020 werd de tweede periodieke rapportage aangeleverd, begin 2021 vond de tweede monitoring en evaluatiebijeenkomst plaats.
Achterblijvende aanpak van mensenhandel in Caribisch deel van het Koninkrijk
Bijdrage EMN-onderzoek naar positie van derdelanders
CoMensha heeft geparticipeerd in het onderzoek van het EMN naar Third-country national victims of trafficking in human beings. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Europese Commissie. Comensha heeft zitting in de klankbordgroep die in 2021 twee keer bijeenkwam. De lancering van het rapport vond plaats op 30 maart 2022. Een belangrijke constatering is dat de toegang tot voorzieningen van slachtoffers van mensenhandel uit derdelanden niet altijd vanzelfsprekend is, terwijl er op basis van de Europese mensenhandelrichtlijn geen onderscheid gemaakt mag worden op afkomst.
Kijk voor meer informatie op: https://www.emnnetherlands.nl/actueel/identificeren-slachtoffers-mensenhandel-europa-grote-uitdaging
Onjuiste interpretatie AVG op gebied van gegevensdeling
De AVG-notitie van CoMensha en
deHandreiking aanpak van mensenhandel en het gebruik van persoonsgegevens van JenV.
Aanpak Arbeidsuitbuiting schiet tekort: kritisch rapport Algemene Rekenkamer over aanpak arbeidsuitbuiting, reactie Minister SZW en reactie CoMensha
Arbeidsmigranten en kennismigranten
Door de coronapandemie werd de zwakkere positie van arbeids - en kennismigranten pijnlijk zichtbaar, bijvoorbeeld de vaak slechte woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten. CoMensha heeft een initiërende rol vervuld bij het agenderen van deze problematiek. Een Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer bracht de situatie verder in beeld en deed aanbevelingen die door de politiek zijn overgenomen. Voor kennismigranten geldt daarnaast dat zij geen beroep kunnen doen op de voorzieningen voor slachtoffers van mensenhandel (Verblijfsregeling mensenhandel) zolang hun werkvergunning niet is ingetrokken en zij rechtmatig verblijf hebben. CoMensha, ISZW en ACM zetten zich in voor een betere positie van deze migranten, gelijkwaardig aan die van EU-onderdanen die slachtoffer van mensenhandel worden. Dit knelpunt werd besproken met de ministeries van Justitie en Veiligheid en VWS en de IND. Vooralsnog is er geen oplossing.
Bijdrage aan ILO-onderzoek inzake positie slachtoffers arbeidsuitbuiting
CoMensha leverde een bijdrage aan het rapport over de toegang tot bescherming en compensatie van slachtoffers van arbeidsuitbuiting in Nederland en België, uitgebracht door de ILO. Het onderzoek heeft tot doel inzicht te verschaffen in de mogelijkheden voor bescherming en compensatie die zowel in België als in Nederland bestaan voor slachtoffers van arbeidsuitbuiting. Op basis van interviews met stakeholders in het veld, waaronder CoMensha en FairWork, zijn de barrières geïdentificeerd, best practices uitgewisseld en aanbevelingen gedaan. Ook was er aandacht voor alternatieve mogelijkheden voor compensatie in civiele of arbeidsrechtelijke procedures en klachtenprocedures. Tevens heeft CoMensha een reactie op de bevindingen gegeven tijdens de lancering van het rapport (webinar). Dat kunt u hier terug kijken: https://www.ilo.org/brussels/publications/WCMS_793053/lang--nl/index.htm
Kamervragen en antwoorden / Algemeen Overleg Mensenhandel en prostitutie
- Antwoord op vragen van het lid Van Baarle over de enorme toename van arbeidsuitbuiting in het afgelopen jaar, 1 november 2021.
- Antwoord op vragen van de leden Bikker, Ceder en Grinwis over de toename in arbeidsuitbuiting, 1 november 2021
- Antwoord op vragen van het lid Van Beukering-Huijbregts over het bericht 'OM ziet te weinig bewijs uitbuiting truckers: 'Moet er eerst iemand doodgaan?’, 1 november 2021
- Antwoord op vragen van het lid Bikker over de uitzending van Omroep Gelderland ‘In het vizier van de Jager’ en het artikel ‘Dit is moderne slavernij: politiek wil vrouwen van brandmerk afhelpen’, 25 oktober 2021
- Antwoord op vragen van de leden Ceder, Bikker, Van den Berg en Kuik over de aanpak van mensenhandel in de Caribische delen van het Koninkrijk, 7 september 2021
- Antwoord op vragen van het lid Tielen over het bericht ‘Restaurants dicht door corona maar toch 500 Aziatische koks uit het buitenland gehaald’, 4 juni 2021
- Antwoord op vragen van de leden Van Nispen en Jasper van Dijk over een radio-uitzending over het Essexdrama waarbij 39 slachtoffers vielen, 31 maart 2021
- Antwoord op vragen van de leden Van Ojik en Bouali over het verdwijnen van Vietnamese alleenstaande kinderen uit de COA-opvang, 31 maart 2021
- Verslag van een commissiedebat, gehouden op 27 mei 2021, over mensenhandel en prostitutie
Kamervragen en antwoorden / Algemeen Overleg Mensenhandel en prostitutie
Slachtoffermonitor Nationaal rapporteur 2016-2020 en reactie CoMensha
Slachtoffermonitor Mensenhandel 2016-2020 en de reactie van CoMensha op deze monitor.
Beëindiging Meldpunt Uitbuiting Minderjarigen
Met ingang van 1 januari 2022 heeft CoMensha het Meldpunt Uitbuiting Minderjarigen beëindigd. Dit meldpunt is gedurende heel 2021 bereikbaar geweest. De belangrijkste reden is dat Terre des Hommes (op wiens verzoek wij het Meldpunt uitvoerden) follow-uponderzoek naar de meldingen heeft stopgezet. CoMensha blijft zich vanzelfsprekend inzetten voor de aanpak van uitbuiting van minderjarigen in Nederland.