Hoofdstuk 4
4
Voorlichting &
bewustwording
Voorlichting & bewust-wording
omvang
Het creëren van bewustwording over mensenhandel loopt als een rode draad door alle activiteiten van CoMensha. CoMensha zet daartoe de rondreizende tentoonstelling Open je Ogen voor mensenhandel in, organiseert andere bewustwordingscampagnes, geeft voorlichting door middel van webinars en trainingen en maakt veel gebruik van social media en de ‘gewone’ media, zoals radio, tv en gedrukte media. Als gevolg van de coronacrisis werden veel internationale, nationale en regionale bijeenkomsten online georganiseerd. Social media, de website en online bijeenkomsten waren belangrijke instrumenten om contact te onderhouden met onder meer ketenpartners, de media en de politiek; internationaal, nationaal en regionaal.
Rondreizende fototentoonstelling Open je Ogen voor mensenhandel
Na opheffing van enkele coronamaatregelen kon de indrukwekkende tentoonstelling Open je Ogen voor mensenhandel geplaatst worden in Lochem, Berkelland, Arnhem, Baarn, Zwolle, Apeldoorn, Ede en Wijchen. De tentoonstelling wordt strategisch ingezet en gaat meestal gepaard met andere activiteiten in de betreffende gemeente om meer bewustwording te creëren voor mensenhandel.
De prijs van producten kan vaak alleen zo laag zijn doordat mensen worden uitgebuit.
Think twice, buy wise
In aanloop naar de feestdagen in december stunten grote winkelketens met enorme kortingsacties. De prijs van producten kan vaak alleen zo laag zijn doordat mensen worden uitgebuit. Om consumenten in Nederland bewust te maken van arbeidsuitbuiting in de supply chain en ze ook een handelingsperspectief te bieden, lanceerde CoMensha de online campagne Think twice, buy wise. Daarin vertelt Eefje de Volder, adviseur aanpak arbeidsuitbuiting bij CoMensha, wat consumenten kunnen doen om het verschil te maken, bijvoorbeeld door te kiezen voor eerlijke producten.
'Al 26 jaar komen we met CoMensha op voor de rechten van slachtoffers van mensenhandel, met name via het monitoren en beïnvloeden van Europese wet- en regelgeving, zoals de huidige evaluatie van de Europese mensenhandelrichtlijn. In 2021 deden we samen onderzoek naar uitbuiting van gedetacheerde derdelanders in de zorg (Postcare) en werkten we aan bewustwording omtrent de risico’s voor uitbuiting van vluchtelingen uit Oekraïne'.
Suzanne Hoff, La Strada International
‘We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de gegevens van de slachtoffers geautomatiseerd aan te kunnen aanleveren. CoMensha is zo in staat om de slachtoffers te helpen op weg naar een beter leven en de aard en omvang van mensenhandel in beeld te brengen. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van mensenhandel is iets om trots op te zijn’.
Joep Pattijn, Programmadirecteur Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit Nationale Politie
Voorlichting en bewustwording voor ketenpartners
Voorlichting over en bewustwording van mensenhandel zijn onontbeerlijk om mensenhandel aan te kunnen pakken. CoMensha zet het onderwerp daarom voortdurend op de kaart bij allerlei doelgroepen, waardoor mensenhandel meer en meer aandacht krijgt. CoMensha gaf voorlichtings- en bewustwordingssessies aan medewerkers van ruim 25 gemeenten. Ambtenaren van verschillende domeinen werden getraind op het herkennen van mensenhandel. Het ging bijvoorbeeld om baliemedewerkers, medewerkers van Handhaving en het Sociaal Domein. Daarnaast is er een workshop verzorgd voor het ambulancepersoneel van de regio’s Groningen, Friesland en Drenthe. CoMensha heeft tevens een webinar verzorgd voor Kennisnet voor Taal en Vakopleidingen (KTV). KTV geeft trainingen aan tolken en vertalers, organiseert webinars en gaf voorlichting aan medewerkers van de Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA).
Social media
CoMensha was actief op social media (LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram). De berichten waren voorzien van links naar onze website (actualiteiten), waarop uitgebreidere informatie was te verkrijgen. In 2021 is het aantal gebruikers en sessies op onze website aanzienlijk toegenomen. In 2020 trok de website 32.422 gebruikers en 48.525 sessies, in 2021 bezochten 39.234 gebruikers in 56.065 sessies onze website.
Aantal volgers op social media
Voorlichting en bewustwording zijn onontbeerlijk om mensenhandel aan te kunnen pakken.
Open Je Ogen voor mensenhandel in de media
- https://www.berkelbode.nl/nieuws/algemeen/358993/indrukwekkende-openluchttentoonstelling-vraagt-aandacht-voor-me
- https://www.destentor.nl/achterhoek/indrukwekkende-portretten-in-park-bij-gemeentehuis-borculo-geven-gezicht-aan-schrijnende-verhalen-mensenhandel~aab56207/
- https://www.gelderlander.nl/arnhem/arnhemse-sameena-trekt-met-expo-ten-strijde-tegen-mensenhandel-jarenlang-ben-ik-misbruikt-en-uitgebuit~a3b6d8cf/
- https://www.ad.nl/amersfoort/rondreizende-fototentoonstelling-open-je-ogen-voor-mensenhandel-strijkt-neer-in-baarn~a8e2b77f/
- https://www.rtvfocuszwolle.nl/open-je-ogen-voor-mensenhandel-speciale-fototentoonstelling-op-rodetorenplein/amp/
- https://www.destentor.nl/apeldoorn/oog-in-oog-met-mensenhandel-langs-apeldoorns-kanaal-br~a652e39a/
- https://www.rd.nl/artikel/962431-portretten-slachtoffers-moeten-de-ogen-openen-voor-mensenhandel
- https://www.gelderlander.nl/wijchen/expositie-open-je-ogen-laat-slachtoffers-van-mensenhandel-zien-in-tuin-kasteel-wijchen~ae799e7b/
tv-programma De Helden van Nu zet CoMensha in het zonnetje
In het tv-programma De Helden van Nu verrassen presentatoren Kevin Brouwer en Nance Coolen zorginstellingen, ziekenhuizen en lokale helden door heel Nederland. In 2021 viel CoMensha die eer te beurt.
Verder in de media
- Verschillende lokale media besteedden aandacht aan onze fototentoonstelling Open Je Ogen voor mensenhandel. Een selectie: Berkelbode, De Stentor, De Gelderlander,AD, RTV Baarn, de Swollenaer, Reformatorisch Dagblad en Wijchens Weekblad Wegwijs.
- Naar aanleiding van de conclusies in het onderzoeksrapport Daders vrijuit, slachtoffers niet geholpen van de Algemene Rekenkamer schreef directeur-bestuurder Ina Hut een opiniestuk op het opinieplatform van BNNVARA. ‘Conclusies over tekortschieten aanpak arbeidsuitbuiting komen niet uit de lucht vallen’ (30 september 2021).
- Het aantal meldingen van mensenhandel is in 2020 afgenomen. Dat bleek uit ons Jaarbeeld 2020. CoMensha maakt zich juist zorgen en ziet dit niet als goed nieuws. Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha, reageert in het NOS Radio 1 Journaal op de cijfers. (18 oktober 2021).
- CoMensha registreerde in 2020 minder nieuwe slachtoffers van mensenhandel dan in 2019. Brian Varma, manager bij CoMensha, reageert op de cijfers in de uitzending van De Dag van Vandaag. (18 oktober 2021).
- Mensenhandel gebeurt vlak onder onze neus. Maar wat we niet weten, kunnen we ook niet zien. Radiozender FunX sprak met Natasha Huiberts, persvoorlichter van CoMensha, over wat mensenhandel is en wat je ertegen kan doen. (18 oktober 2021).
- ‘Minder meldingen, toch reden tot zorg’ | NOS nieuwsartikel(18 oktober 2021). Nieuwsbericht naar aanleiding van de presentatie van het Jaarbeeld 2020.
- ‘Minder zicht op slachtoffers mensenhandel door coronamaatregelen | Nu.nl(18 oktober 2021). Nieuwsbericht naar aanleiding van de presentatie van het Jaarbeeld 2020.
- ‘Iedereen kan mensenhandel zien’ | NRC nieuwsartikel(18 oktober 2021). Nieuwsbericht naar aanleiding van de presentatie van het Jaarbeeld 2020.
- ‘Minder zicht op misstanden in prostitutie door sluiting seksclubs in coronatijd’ | het Parool(18 oktober 2021). Nieuwsbericht naar aanleiding van de presentatie van het Jaarbeeld 2020.
- Tijdens de aflevering van ‘West komt thuis’ op radio Omroep West sprak Ina Hut, directeur-bestuurder over aard en omvang van mensenhandel in 2020. (20 oktober 2021)
- ‘Scherpere regels moeten uitbuiting van au pairs tegengaan’ | Trouw nieuwsartikel
Au pairs die naar Nederland komen moeten voortaan jong, ongetrouwd en kinderloos zijn. Met die regels wil de overheid voorkomen dat au pairs worden uitgebuit en als goedkope huishulp dienen. Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha, reageert in Trouw op de plannen. (9 november 2021). - ‘Betaalde seks met minderjarige meisjes? Geen probleem: ‘Klanten ontspringen al jaren de dans’ | Eindhovens Dagblad Achtergrondverhaal over zeventien klanten die in Eindhoven terechtstaan voor seksuele uitbuiting van een minderjarige. Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha, reageert op de zaak. (13 november 2021).
- ‘Juist op Black Friday kans op eerlijke kleding’ |Opinieplatform BNNVARA.
Consumenten weten best dat ze voor de prijs van twee cappuccino’s geen kleding kunnen kopen die onder eerlijke arbeidsomstandigheden geproduceerd is. Waarom blijven ze dan toch kopen bij deze winkelketens? Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha, schreef in aanloop naar Black Friday een opiniestuk over eerlijk winkelen. (25 november 2021). - ‘Uitbuiting goedkope nagelsalons treft ook Vietnamese kinderen’ | AVROTROS.
Je nagels laten doen, voor veel vrouwen is het een verwennerij. Voor de vele Vietnamese jonge vrouwen en meisjes die in budgetnagelsalons werken, is de luxe echter vaak ver te zoeken. Instanties vragen klanten om misstanden in nagelstudio’s te melden, maar hoe herken je arbeidsuitbuiting? Ina Hut, directeur-bestuurder, deelt een aantal signalen waar het publiek alert op kan zijn. (28 november 2021). - 'De impact van mensenhandel is ernorm' | JenV magazine
In het regeerakkoord van 2017 – Vertrouwen in de toekomst – kondigde het kabinet een intensivering aan van de aanpak van mensenhandel. Die aanzet in het regeerakkoord heeft in 2018 geleid tot het Programma Samen tegen Mensenhandel: een ambitieus plan, met als doel het aantal slachtoffers van mensenhandel terug te dringen. JenV Magazine sprak met Brian Varma, manager bij CoMensha. - ‘Dakloze vrouwen’ | Tijdschrift Lover
Een van de verhoogde risico’s voor dakloze vrouwen is slachtoffer te worden van mensenhandel. Concrete cijfers over het percentage vrouwen wat dakloos is en slachtoffer van vrouwenhandel of vrouwen die reeds slachtoffer zijn van mensenhandel en vanuit hier in een dakloos bestaan terechtkomen, ontbreken nog. (27 december 2021).
Minicampagne arbeidsuitbuiting door FairWork en CoMensha
Arbeidsuitbuiting kan overal plaatsvinden, zonder dat het gezien wordt. Daarom startten we in februari samen met FairWork een mini-campagne rond arbeidsuitbuiting in Nederland. Arbeidsmigranten zijn belangrijk voor de economie en doen vaak zwaar werk voor lage lonen. Een deel leeft, werkt en woont onder slechte omstandigheden en krijgt te maken met intimidatie en zelfs geweld. De campagne richtte zich op bewustwording en de fysieke en mentale gevolgen van arbeidsuitbuiting.
Minicampagne arbeidsuitbuiting door FairWork en CoMensha
Arbeidsuitbuiting kan overal plaatsvinden, zonder dat het gezien wordt. Daarom startten we in februari samen met FairWork een mini-campagne rond arbeidsuitbuiting in Nederland. Arbeidsmigranten zijn belangrijk voor de economie en doen vaak zwaar werk voor lage lonen. Een deel leeft, werkt en woont onder slechte omstandigheden en krijgt te maken met intimidatie en zelfs geweld. De campagne richtte zich op bewustwording en de fysieke en mentale gevolgen van arbeidsuitbuiting.
Kennismiddag Daders van Mensenhandel
Zonder daders geen slachtoffers. Belangrijk dus om ook de daderkant te belichten. Dat deden we tijdens een kennismiddag over de aanpak van daders: wie zijn het, waarom komen ze tot hun daden, hoe kunnen we dat voorkomen? Onze adviseur aanpak mensenhandel Marcus de Koning-Man was dagvoorzitter van dit drukbezochte webinar, dat is terug te zien via deze link.
Week tegen Mensenhandel Groningen
Van 18 t/m 22 oktober vroeg de gemeente Groningen met een Week tegen Mensenhandel aandacht voor de aanpak van arbeidsuitbuiting. Tijdens het congres Arbeidsuitbuiting: Eerlijk werk voor iedereen (18 oktober) sprak Ina Hut over het tegengaan van misstanden in de werk- en leefsituatie van arbeidsmigranten. Emile Roemer en de Nationaal Rapporteur Herman Bolhaar leverden ook een bijdrage. Ook gaf CoMensha een presentatie tijdens een bijeenkomst van raadsleden en verstrekte adviezen.